eseu foarte, foarte… lung

* ,, Tot” NU POT STII (nici despre mine nu stiu toate sau tot) dar, nadajduiesc ca ,, un anume tot”, (adica tot ce a povestit, istorisit..) Preacuviosul Parinte Arhim. Teofil Paraian in cele 2 conferinte ~ mult ziditoare ~ de suflet, pe care la am eu pacatosul de la dl. scump si drag prof. de religie, Apostol Ionut.

Despre conferintele Preacuviosului Parinte Teofil Paraian

Multumesc in primul si pimul rand Doamnului nostru Iisus Hristos, ca mi-a descoperit mie nevrednicului, neputinciosului, pacatosului ce sunt si ma minunez de Dragostea Dumnezeiasca atat de profunda, daruindune si darauidu-mi personal sa cunosc o asemenea comoara duhovniceasca, un om de o cultura duhovniceasca si vietuire extraordinar de frumoasa, in Cutarea Adevarului si in intalnirea cu Mirele Hristos. Ma las „dus de val”, de „valul constiintei duhovnicesti” si indraznesc sa spun ca vad in Parintele Teofil Paraian, un om al Lui Dumnezeu, si nu stiu daca precum Sfantul Alexie (supranumit „Omul lui Dumnezeu”), care a ajuns la desavarsire, patimind pt. Domnul Hristos ca si un martir.
Parinele Teofil Paraian nu poate fii asemanat explicit cu Sf. Alexie, dar la credinta, la bunatate sigur se aseamana.
Nasterea acestor randuri au scop ca sa-mi dau o palma sa sa ma auto-mustrez – mustrarea constiintei – deoarece am mai scris anumite ganduri despre Parintele Teofil Paraian si am zis ca nu prea cunosc anumite episoade din viata Preacuviosului Parinte. Chiar acum, in acest moment ascult maiastra conferinta duhovniceasca si daca as fii mai atent, ma pot incalzii duhovniceste foarte frumos. Conferintele pe care le am pe un „CD orthodox”, cu Pr. Teofil Paraian nu am pretentia sa imi vorbeasca prin cuvinte viu graite de sfintia sa in lux de amanunte, despre viata ce o traieste autentic crestineste (de mic copil) cu aprinsa dorinta pentru teologie si mai ales pentru a cunoaste mai bine mantuitoarea credinta ortodoxa.
Sfaturile, indrumarile, cuvintele si vorbele rostite de Pr. Teofil Paraian mie pacatosului, imi sunt de mult ajutor si cred ca oricarui tanar asaltat de atatea curente postmoderniste se poate afla, in credinta si in viata duhovniceasca. Conferintele acestea pe care le ascult in momentul de fata, prima terminand de ascultat (dar nu am terminat sa cuget la cele auzite in ea, inca meditez…) actuala e in auzul urechilor mele si imi place la nebunie (ma satisface sufleteste si duhovniceste enorm). Aceste conferinte sa fiu mai sincer, din lenevie duhovniceasca, din racire religioasa, le-am neglijat, deoarece le-am mai ascultat si anul trecut (de cand scumpul prof. de religie Apostol Ionut, m-a daruit pe „domnul CD”)
Consider ca aceste conf. spun multe despre Pr. Teofil Paraian, mai bine zis, insasi Preacuviosia sa ne vorbeste in aceste conferinte si ne sunt de mult ajutor temele discutate. Pr. Teofil Paraian, ma super-impresioneaza, fiindca ma „semi-regasesc” in anumite momente din viata sfintiei sale, dar in gandire simt (precum acea simtire duhovniceasca la care ne indeamna Sf. Teofan Zavoratul, sper sa ajung sa pun in practica ceea ce citesc din cartile Sf. Teofan Zavoratul si din toate cartile duhovnicesti achizitionate de la magazinul Pr. Vatra, din Focsani) aceiasi dragoste pt. teologie.
Dragostea aceasta este fireasca, intai pentru Mantuitorul Hristos, insa ma indoiesc sa am eu ticalosul si nenorocitul, Dragiste precum are minunatul Pr. Teofil Paraian. Preacuviosul Parinte (in ciuda gandurilor mele din scierile precedente) ne dezvaluie multe taine, multe povestiri si istorisiri din trecutul vietii dansului. Reascultand azi conf. , ajung la concluzia ca Parintele imi este „medicament duhovnicesc” si Harul dansului se revarsa in sufletul meu patimas, facand putina lumina.
,, Nu vreau sa ma imbat cu apa rece, nici cu apa de ploaie „, sau ,, cu o floare sa fac primavara ” – Nu! Nu, nu am nevoie de o asemenea inselare, de asa nebunie. Nu vreau sa cad in ispita de al considera pe Parintele Teofil de la Sambata de Sus, „absolut”, „unicul” Duhovnic al poporului roman sau Doamne fereste! sa-l divinizez, sa-l fac vreo „vedeta” a Ortodoxiei romanesti. Vreau cu totul altceva (incerc sa ma feresc de extreme si de habotnicie), sa pun in practica duhovniceasca „pildele” bunului Parintele Teofil Paraian. Anumite lucruri am inceput sa la savarsesc si eu pacatosul, nepriceputul, lucruri duhovnicesti care in viata Preacuviosului Parinte au dat Roade.
Principala lucrare este Rugaciunea lui Iisus – rugaciunea mintii – pe care o rostesc fara o indrumare, fara nicio tehnica, de anul trecut cand Talentatul Danion Vasile prin cartile (Patericul Mirenilor, Tinerii si sexualitatea, Daramarea idolilor) care mi-au deschis ochii intru Credinta, Nadejde si Dragoste. In Religie, in Hristos, in Ortodoxie eram foarte superficial. Trairea mea crestina era „moarta”, fiindca nu intelegeam „nimic” din ce se petrecea la Biserica, din credinta noastra. Intr-un fel am fost si eu ca „fiul risipitor” din parabola Mantuitorului relatata in Sfanta si Dumnezeiasca Evanghelie. Eram „pierdut rau de tot”, eram „de capul meu”, dar Slava Domnului Hristos si Preasfintei Fecioare Maria, mi-am gasit in mine pacatosul o vocatie nebuna, o dragoste nebuna dupa citit, dupa carti duhovnicesti sau „carti mantuitoare” cum le denumea Sf. Teofan Zavoratul). Totusi (ca sa termin cu prostia mea din adolescenta si copilarie) aveam costiinta ca sunt pe un drum gresit si asa urat spiritual si sufleteste cum eram atunci, Slava Domnului aveam sensibilitate si pasiune pentru sport si muzica.
Parerea mea umila e ca cititul astazi inca mai traieste si te poate inteleptii cu Har duhovnicesc. Cititul e „internetul meu personal”, cititul e „noul meu TV” care nu te sminteste ca vechiul TV (ca mass-media de azi) ci te schimba in bine. Parintele Teofil Paraian ne e si bun (foarte bun) carturar, dar un carturar deosebit care relateaza in scris (si nu numai, ci si in conferinte) fapte concrete savarsite intr-un „mod” patristic, filocalic sau chiar in duhul Sf. Parinti.
Deschiderea spre credinta, spre religie, spre viata spirituala, din marturisirile Parintelui au fost in viata sa, mai trainice de pe la 13 anisori. Ceva demn de remarcat la Parintele este ca se dedica studiului si cercetarilor Bisericesti tot prin intermediul cartilor. Indragind cartile, Dumnezeu ii daruieste „darul carturaresc” (dansul dupa cum bine stim e si om de cultura) si ne expune o importanta si impresionanta colectie de carti duhovnicesti, avandul ca „autor desavarsit”. Nu insir aici cartile pt. ca recunosc nu le-am retinut (prezentate in a doua conferinta) dar sunt sigur ca merita lecturate.
De la acest cuvant „lectura”, tin sa precizez ca lectura duhovniceasca e total diferita de alte „lecturi lumesti”. Lectura duhovniceasca te inalta cu mintea, cu inima, cu sufletul, cu Duhul, cu toata fiinta catre Cer, catre Dumnezeu. Logic ca depinde cu ce dor citesti, cu ce scop citesti si de ce? Citesti… ” ce fraier esti ! ” (ar spune individul pasionat de TBC, adica tehnologie, bani, confort). Citesti… cand poti bine mersi sa te „informezi belea” de la TV sau de pe Net. Acesti doi idoli, aceste „droguri pseudo-informstive” care murdareste, spurca, strica jalnic omul crestin contemporan.
Cartile duhovnicesti te ajuta, iti sunt indreptare duhovnicesti, atata timp cat te afli intr-o legatura bunicica cu Biserica, cu rugaciunea, cu postul, cu imlinirea – cat e cu putinta – a poruncilor divine. Daca citesti o carte duhovniceasca ca pe un ziar sau ca pe o revista, s-a rupt firul cu viata spirituala ortodoxa.
Iubind obiectul de studii Limba si Literatura Romana, nu ma limitez doar la carti duhovnicesti, ci ma cultiv, ma alin sufleteste si cu carti de Literatura laica, din bogata si vasta literatura pe care Multumita Domnului, o avem si ne putem mandrii cu ea, pt. ca tine steagul tot mai sus si cu credinta indiferent de schimbarile sociale, politice, materiale, financiare etc.
Parintele Teofil Paraian, recita poezii, ceea ce si mie imi place la nebunie (nu sa recit, pt. ca nu prea am unde sa recit, ci sa citesc, sa compun, sa gust din duhul poeziilor eminesciene si a celorlalte versuri a superbilor nostrii poeti romani). Parintele nu facu-se seminarul teologic, ci un liceu teoretic in Timisoara, dupa cate am inteles eu. Dupa examenul de Bacalaureat, a facut teologia, dar se „teologise” de cand era elev de liceu, prin rostirea Rugaciunii lui Iisus (Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, Miluieste-ma pe mine pacatosul) o scurta rugaciune crestina, care spusa cu „mintea sufletului”, cu inima sau chiar cu mintea simpla, ajuta enorm.
Parintele facu-se facultatea de telogie, parca la Sibiu, ajutat de Mitropolitul Varlaam si induhivnicit, povatuit spiritual de Parintele Arsenie Boca. Nu am cuvinte sa spun cum si cat de frumos il descrie pe Parintele Arsenie Boca si pe alti Parinti, care au vietuit pt. incepit, la Manastirea Sambata de Sus, au pus bazele manastirii. Are un talent deosebit sa povesteasca si oricat de impovarat sufleteste ai fi, te linistesti auzind glasul puternic si parfumat duhovniceste al Parintelui. E un bun margariatr al poporului nostru crestin roman. Studiind si teologia, sustine ca „nu iti da credinta teologia, ci doar Dumnezeu”, teologia e foarte buna, zic eu, dar nu te mantuieste, te face sa fii vrednic de acea diploma. Si eu as vrea sa fac o Facultate de Teologie, dar Dumnezeu stie daca reusesc sa ajung acolo. Parintelui T. P., i-a fost intr-un fel cam greu, deoarece nevazand cu ochii trupesti, trebuia sa-i citeasca altcineva cartile pt. pregatirea teologica. Dumnezeu are grija si de omul bun si in atot milostivirea Sa, a avut un plan cu Parintele Teofil, sa vada minunat cu ochii duhovnicesti si asa azi se innumara printre cei mai cautati duhovnici din Tara noastra. Parintele nu s-a dat batut de la cititiul cartilor, dragostea pt. teologie si mai tarziu prin ,,1953″ pt. calugarie.

Despre beludanutz

Sunt un copil-tanar, 22 anisori, nascut pe 3.septembrie '88 , nepot de preot si nebun dupa DAN PURIC, DANION VASILE, SAVATIE BASTOVOI, LAURENTIU DUMITRU si altii asemenea dansilor. Ador muzica de bun simt si poezial. Iubesc, citesc si iar iubesc... am absolvit la Colegiu Ion Mincu (liceul numaru 4) din Focsani Vrancea. Imi doresc sa ajung sa studiez Teologia, fiind fascinat de "Cele Sfinte" din "vina " distinsului Prof. de Religie , Apostol Ionut . De 3 anisori ma plimb prin lumea cartilor si incerc sa descopar cat mai profund "Cultura Duhului" . Alte detalii despre mine se regasesc in smeritele mele scrieri crazy....
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

